I et tidligere blogginnlegg har jeg reklamert litt for hvorfor og hva bedrifter kan måle. I dette innlegget vil jeg bruke materiale fra twitter for å understreke litt mer om nettopp måling.

Man kan si at måling er bra, MEN det er slettes ikke bare å måle i vei og tro at nå gjør man noe bra. Man må nemlig sette resultater i perspektiv!

I en artikkel fra Forbes får man en del tips til hvordan man måler. ( http://www.forbes.com/sites/christinemoorman/2015/01/18/measuring-the-impact-of-social-media-on-your-business/#659d334946e5 )

En liten oppsummering forteller at man bør sette klare mål og måleenheter for hver #some-kampanje. Eksempel: er man ute etter å bygge et merkenavn kan man måle engasjement rundt et produkt, i stedet for antall sidevisninger på en reklameside. (se punkt nedenfor hvorfor man ikke skal se seg blind på sidevisnigner)

Videre må man bestemme seg for hva som danner et ok engasjement i bedriftens målingsrutine. Være seg en artikkeldeling, kommentar osv osv??.

http://www.theverge.com/2014/2/14/5411934/youre-not-going-to-read-this

I artikkel ovenfor nevnes det noe interessant angående slike målinger. Antal page views eller retweets er ikke interessant nok i seg selv fordi dette forteller ingenting om folk faktisk får med seg det innholdet du prøver å formidle eller ikke. Det nevnes at mange retweets ikke er lest av vedkommende retweeter, eller at antall sidevisninger ikke forteller noe om hvor tid en person har brukt på å se på innholdet. Mange fokuserer heller nå på om innholdet blir fordøyd, i stedet for å satse alt på antal klikk eller delinger. Stemningen rundt en sak (diskusjon, reaksjoner osv) kan være like aktuell å måle som selve antallet sidevisninger.

https://gstene.wordpress.com/2012/12/20/what-do-you-measure/
G Stene forsøke å sette målingen litt i perspektiv ved å fortelle at til og med tiden en person er inne på et nettsted ikke har en entydig oversettelse. Korte besøkstider kan jo både bety at personen har fått den informasjon som trengs kjapt, og dermed er glad og fornøyd, eller det kan bety at personen får et dårlig førsteinntrykk av siden og forlater den.

Advertisements